Wednesday, 10 August 2011


Salam Ramadhan..

Pejam celik pejam celik, dah 10 hari kita berpuasa Ramadhan. Kan. Cepat giler masa berlalu. Tapi, sepanjang 10 hari nie, apa yang kita dah buat? Tawaran-tawaran hebat daripada Tuhan Rabbul Alamin kita rebut tak? Bagaimana dengan taraweh kita? Bacaan Al-Quran? Sedekah? Dan macam-macam lagi. Jom sama-sama kita muhasabah diri.



“Dah tak ramai dah orang kat masjid. Tak macam mula-mula puasa dulu. Dah macam solat Isya’ biase je.” Aku teringat kata-kata sepupu aku yang baru umur 6 tahun. Budak kecil pon boleh cakap macam tu. Budak kecil pon boleh rasa kesal macam tu. Tapi yang tua besar panjang nie, selamba je lapak kat kedai kopi time taraweh. Lagi-lagi kalau ada game bola masa tu kan. Lagi la liat. Jalan TAR pon dah start dipenuhi manusia-manusia. Stesen TV mula mendendangkan lagu-lagu raya. Suasana Syawal dah terasa. Padahal Ramadhan baru je 10 hari. Kan.

Jalan TAR. Ramai beb!


Teringat satu kata-kata seorang ustaz. Tak ingat dah kat tazkirah mana. Bila. Sape yang bagi tazkirah tu. Tapi dia kata, kalau ada 2 orang tetamu datang ke rumah kita, seorang tu lebih mulia kedudukan dia dan berjalan di hadapan, manakala seorang lagi berjalan di belakang. Sudah tentu kita mesti sambut yang berjalan di hadapan dulu kan. Tak kan nak sambut yang kat belakang. Samalah seperti Ramadhan. Analoginya begitu. Mudah. Ramadhan datang dulu. Ramadhan bulan yang mulia. Paling mulia. Tapi Syawal yang dibesar-besarkan oleh masyarakat kita. Ramadhan dibiarkan begitu saje. Mesti la Ramadhan terasa hati kan.

Dari Abu Hurairah ra. berkata :-

"Sesungguhnya Nabi saw telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada dia : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi saw) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin." 

[Hadith Riwayat al-Bukahri didalam Adabul Mufrad].

Jibril kata, tak masuk syurga orang yang dia sempat melalui Ramadhan, tapi Allah tak ampun dosa dia. Maknya dia buat dek je bila Ramadhan dating. Tak berusaha pon untuk tingkatkan amal ibadah. Bila dengar hadia nie, gerun jugak kan. Tak masuk syurga beb. Tak masuk syurga. Korang tak takut ke?

Sehubungan dengan itu, cehh, ayat skema karangan SPM lak. Jom kita sama-sama memperbaiki amalan kita. Masih ada kesempatan dan peluang. 20 hari yang tinggal nie jangan la kita sia-siakan. Rabutlah tawaran-tawaran dan ganjaran hebat daripada Tuhan Yang Maha Pengampun. Banyakkan berdoa jika kita da hajat. InsyaAllah ada peluang.
Ssalam Ramadhan. Salam Ibadah!


Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!