Friday, 2 August 2013

In the Name of Allah

25 Ramadhan. Ada 4 hari lagi.

Praise be to Allah. Hari nie berkesempatan untuk duduk rehat dan mendengar syarahan Tafseer Surah al-Insan oleh Syeikh Tawfique Chowdury. Dan surah al-Insan nie merungkai banyak persoalan-persoalan yang bermain di fikiran aku.

Asbab an-Nuzul

Di riwayatkan bahawa surah nie di turunkan special untuk Fatimah R.A sebagai respon terhadap perbuatan dia. Surah nie describe secara detail perihal syurga, tetapi tidak menyebut langsung tentang huurun ‘ain (bidadari syurga). Sedangkan di dalam surah lain yang describe perihal syurga, pasti akan disebut kewujudan bidadari syurga. Kenapa?

Di dalam sebuah kitab tafsir karangan Imam ……. (aku lupa, syeikh ada mention tadi), dinyatakan bahawa Fatimah adalah seorang yang sangat jealous. Sebab tu Ali R.A tidak kahwin dua semasa Fatimah masih hidup. Dan Allah appreciate perasaan jealous Fatimah tu, dan tak mention langsung pasal bidadari dalam surah al-Insan. Subhanallah.

 Pada suatu hari, Ali bawa balik segumpal gandum yang sedikit. Lalu Fatimah mengadun gandum dan 3 keping roti berjaya dihasilkan. Cukup untuk mereka. Satu untuk Ali, satu untuk Fatimah dan satu untuk dikongsi bersama Hassan dan Hussain. Mereka dalam kelaparan yang amat dan bersedia untuk menjamah juadah yang ada. Tiba-tiba, datang seorang fakir miskin, seorang anak yatim dan seorang tawanan perang dalam keadaan kelaparan yang amat. Lalu Fatimah memberikan sekeping roti kepada setiap orang and nothing left for them. Dan akhirnya mereka tidur dalam kelaparan.

Allah S.W.T kagum dengan sikap Fatimah, lalu surah ini diturunkan.

Namun ada pendapat yang mengatakan kisah ini dhaif.

Belanja orang makan

Allah S.W.T sangat suka kepada individu yang suka belanja orang makan.

Ayat 8 surah al-Insan.

“Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan”



Definition fakir dan miskin berbeza mengikut pendapat keempat-empat imam Mazhab. Mengikut pendapat Imam Syafie, fakir adalah orang yang langsung takde duit. Even untuk makan. Miskin pula orang yang ada duit hanya cukup-cukup untuk makan, tapi kekurangan duit untuk keperluan asas yang lain. Dan Syeikh kata, students juga boleh dikategorikan sebagai miskin. Ada duit sikit untuk makan, kadang-kadang hujung bulan, poket kering. Lain la anak Datuk Datin Tan Sri bagai. Haha.
Sambung lagi.

“(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): "Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih”

Semata-mata kerana Allah. Kadang-kadang bila kita buat favour kat orang, dan orang tu nak balas, kita cakap takpe, just pray for me. That’s wrong. Sepatutnya bila kita tolong orang, kita tak nak apa-apa daripada dia, walaupon sebuah doa. Sebab kita buat tu semata-mata kerana Allah.

"Kami sebenarnya takutkan Tuhan kami, takut Ia kenakan kami azab hari yang padanya muka orang-orang yang bersalah: masam berkerut-kerut".

Sangat takutkan Allah. Dan apa yang mereka dapat?

“Dengan sebab (mereka menjaga diri dari kesalahan), maka Allah selamatkan mereka dari kesengsaraan hari yang demikian keadaannya, serta memberikan kepada mereka keindahan yang berseri-seri (di muka), dan perasaan ria gembira (di hati).”

“Dan kerana kesabaran mereka (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya), mereka dibalas oleh Allah dengan Syurga dan (persalinan dari) sutera.”

“Mereka berehat di dalam Syurga dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias), mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang terlampau sejuk.”

Allahu Rabbi. Berehat di dalam syurga. Ada pelamin. Tak ada matahari. Tak panas. Tak sejuk. Cukup-cukup selesa. Bayangkan. Tak cukup dengan tu lagi.

“Sedang naungan pohon-pohon Syurga itu dekat kepada mereka, dan buah-buahannya pula dimudahkan (untuk mereka memetiknya) dengan semudah-mudahnya.”

Ada pokok-pokok. Buah-buahan. Bila nak, petik je.

“Dan (selain itu) diedarkan kepada mereka (oleh pelayan-pelayannya): bijana dari perak dan piala-piala minuman yang keadaannya laksana kaca (nampak jelas isinya)” 

Ada cawan daripada perak. Pelayan bagi. Kita duduk rilek je.

“(Keadaannya laksana) kaca, (sedang ia) dari perak; pelayan-pelayan itu menentukan kadar isinya sekadar yang cukup betul dengan kehendak penggunanya.”

Cawan Kristal. Transparent. Lutsinar. Tapi dibuat daripada perak. Kalau Kristal kat dunia, dibuat daripada silicon, tapi Kristal di syurga dibuat daripada perak. Kristal transparent. Perak solid. Lalu bagaimana bahan yang solid boleh menghasilkan bahan lutsinar? Betapa hebatnya kuasa Allah.

Dan mereka dalam Syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari "Zanjabil"

Iaitu sebuah matair dalam Syurga, yang disebutkan sifatnya sebagai "Salsabil"

Sebuah mata air yang tak henti-henti mengeluarkan air sampai bila-bila. Bila kita nak lagi, ada lagi. Nak lagi, ada lagi. Tak habis-habis. Dan kita minum bukan sebab haus, tapi sebab kita rasa nak minum. Sedap. Kat syurga takde lapar dan dahaga.

“Dan mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka; apabila engkau melihat anak-anak muda itu, nescaya engkau menyangkanya mutiara yang bertaburan.”

“Dan apabila engkau melihat di sana (dalam Syurga itu), engkau melihat nikmat yang melimpah-limpah dan kerajaan yang besar (yang tidak ada bandingannya).”

Bila kita dapat satu nikmat di dunia, kita dah rasa betapa seronoknya. Tapi bayangkan kenikmatan di syurga yang tak terhingga. Sambung lagi.

“Mereka di dalam Syurga memakai pakaian hijau yang diperbuat dari sutera halus dan sutera tebal (yang bertekat), serta mereka dihiasi dengan gelang-gelang tangan dari perak; dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka dengan sejenis minuman (yang lain) yang bersih suci.”

Sutera hijau. Gelang perak. Minuman.

(Serta dikatakan kepada mereka): "Sesungguhnya (segala pemberian) ini adalah untuk kamu sebagai balasan, dan adalah usaha amal kamu (di dunia dahulu) diterima dan dihargai (oleh Allah)".

al-Insaan, ayat 8-22 

Inilah balasan terhadap usaha dan amalan di dunia. Syurga.

Bayangkan setiap hari kita belanja seorang makan. Bila kita makan, kita belanja sorang yang lain makan bersama-sama kita.



Pejam mata. Bayangkan nikmat di syurga. Tak terbayang. Hebat sangat.

Allah sangat suka orang yang memberi makan kepada orang lain, terutamanya orang miskin, anak yatim dan tawanan. What we are waiting for?

Syurga adalah matlamat kita, destinasi kita. Strategi perlu ampuh untuk tiba ke destinasi abadi.

Baki 4 hari Ramadhan. Jangan tergoda denga biskut raya, baju raya, langsir raya. Sedangkan promosi hebat dari langit masih valid.

Promosi Ramadhan vs Promosi Raya. Kita sendiri yang tentukan siapa yang menang.

Selagi 70% sales masih ada, teruskan membelinya.

Dan hari ini, persoalan aku kenapa ada orang yang selalu sangat suka belanja orang lain makan, terjawab hari nie. Mereka mengejar kenikmatan yang kekal abadi, walaupon nampak macam duit asyik keluar je belanja orang, tapi sebenarnya duit yang masuk lagi banyak daripada yang keluar. Cuma kita tak nampak.

Terima kasih tak terhingga kepada semua individu yang belanja saya sepanjang bulan Ramadhan nie. Iftar, sahur dan moreh. Semoga Allah memberkati rezeki anda. Barakallahu fik.

اللَّهُمَّ أَطْعِمْ مَنْ أَطْعَمَنَا وَاسْقِ مَنْ سَقَانَا

Saya doakan semoga anda semua dapat bertemu dengan Malam al-Qadr. Ameen.

Teruskan pemburuan.

p/s Mohon maaf entri terlalu panjang.



Sunday, 28 July 2013

Dengan Nama Allah.

“No one should ever be depressed by his or her worldly situation as long as he or she is walking on the path leading to Paradise. Attaining Paradise is the great objective of this life, and the person who gains it is victorious, regardless of what he achieved in the world.” – Imam Zaid Shakir

20 Ramadhan. Malam pertama untuk 10 malam terakhir. Sunyi. Sepi. Di hujung sana kelihatan seseorang menyelak lembaran ayat-ayat suci. Di hujung sini, ada yang qiyam, rukuk dan sujud. Di belakang, ramai yang terlentang buat sementara. Dengan niat untuk bangun berjumpa Tuhan barang sejam dua lagi. Ragam manusia, kelihatan di mana-mana.

Ramadhan sudah mahu pergi. Aku diam. Mata terkebil-kebil. Tak mampu dilelapkan. Merenung kembali. 20 hari sudah, apa yang aku dah buat. Cukupkah sekadar dengan rutin taraweh, witir, tilawah dan solat sunat? Gambaran syurga seluas langit dan bumi di dalam al-Quran. Telan air liur. Layak ke aku ke sana?

Tiba-tiba teringat sebuah hadis Qudsi.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Rabb kita Tabaraka wa Ta’ala turun ke langit dunia pada setiap malam yaitu ketika sepertiga malam terakhir, (kemudian) Dia berfirman, ‘Barang siapa berdoa kepada-Ku, niscaya akan Aku kabulkan, barang siapa meminta kepada-Ku, niscaya akan Aku berikan, dan barang siapa memohon ampun kepada-Ku, niscaya akan Aku ampuni.’” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Bayangkan. Tuhan kita sendiri offer kepada kita. Dia sendiri turun ke langit dunia. Untuk memakbulkan apa yang kita minta.



Di sepertiga malam yang hening. Berdoalah. Mintalah. Andai kita punya hajat, mintalah kepada empunya segala hajat.

Nak dapat dean’s list, mohonlah. Nak cari calon suami atau isteri, mintalah. Nak masuk syurga, merayulah. Andai punya masalah, mengadulah.

Nescaya akan dikabulkan.

“Your pleas shall be answered, but wait patiently for the Lord to respond. Do not lose hope and begin to complain, “I beseeched the Lord, but He never responded’ ”. – Quotes

Sepertiga malam di sepuluh malam terakhir Ramadhan. Andai kita dapat nilai betapa berharganya ia, pasti kita sanggup bersengkang mata. Andai setiap saat pada waktu itu dapat ditukar dengan timbunan emas dan perak, sungguh, sesaat itu lebih bernilai. Lebih bernilai daripada dunia dan seluruh isinya.

Jangan kita siakan.

Moga Lailatul Qadr yang kita cari berjaya ditemui. Moga syurga yang didamba menjadi milik kita.

Dan. Moga setiap saat yang berharga itu dapat kita nikmati sepenuhnya.

Ameen.

Credit to Syibli at Flickr


3.25 am
290713

Sultan Haji Ahmad Shah Mosque, IIUM

Saturday, 27 July 2013

Bismillah.

“For every minute you remain angry, you give up sixty seconds of peace of mind”. – Ralph Waldo Emerson



Alhamdulillah. Sudah masuk 19 Ramadhan. Bulan yang mulia ini sudah hampir mahu berangkat pulang. Tetapi usaha kita untuk dapatkan promosi hebat sudah sampai tahap mana?

Alhamdulillah sekali lagi. Malam nie mendapat rehat daripada berada di saf paling hadapan. Rehat daripada mengeluarkan suara. Dan hanya mendengar suara di barisan belakang. Dan Tuhan bagi peluang untuk merasai kemanisan berteraweh di Surau Sungai Pusu. Suasana yang begitu berbeza berbanding di tempat-tempat lain. Tetapi akhirnya, di tolak juga ke hadapan dan cuti rehat burn. Haha. Tak pe. Dalam segala sesuatu, ada hikmah tersembunyi.

Usai berteraweh, duduk bersila mendengar perkongsian rohani daripada Bro Syarief.

Firman Allah ‘Azza wa jalla:

“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik”. (Ali ‘Imraan ayat 133-134)

Allah Taala offer kita untuk mendapat keampunan dan dapat syurga yang diceritakan seluas langit dan bumi. Dan siapa yang akan dapat syurga itu? Ada beberapa kriteria utama yang Allah cerita dalam ayat tu, dan antaranya adalah orang-orang yang menahan kemarahannya, dan memaafkan kesalahan orang lain.


Bayangkan, ada orang rosakkan kereta kita. Kita rasa marah giler, dan tiba-tiba kita tak marah dia dan kita maafkan kesalahan dia.

Bayangkan, ada orang tumpahkan air nescafe atas buku yang paling kita sayang. Perasaan marah meluap-luap. Tapi tiba-tiba kita telan kemarahan tu, dan kita maafkan dia.

Bayangkan, ada orang provok kita, kita rasa nak lawan. Tapi tiba-tiba kita diam, senyum dan blah.

Bayangkan, bayangkan dan bayangkan. Seribu satu kisah kemarahan kita. Refleks. Di mana kita? Tergolong dalam kategori ini atau tak?

Susah nak jumpa orang yang tak pernah marah. Susah nak jumpa orang yang sentiasa cool. Pada satu saat dalam hidup dia, mesti ada perasaan marah. Adalah mustahil untuk kita tak ada perasaan marah. Tapi tidak mustahil untuk kita tak pernah marah sesiapa. Telan. Simpan. Tahan. Dan akhirnya ia akan hilang sendiri.

“Speak when you angry and you will make the best speech you will ever regret”. – Ambrose Bierce

Indeed, it’s true. Bila kita marah, macam-macam akan keluar daripada mulut. Out of control. Tapi bila kita tahan, pendam, kata-kata pon akan turut terpendam. Hanya berlegar-legar dalam ruang fikiran. Tidak terluah.

Tuhan berfirman di dalam kalamNya:

“Oleh itu, apa jua yang diberikan kepada kamu, maka ia hanyalah nikmat kesenangan hidup di dunia ini sahaja, dan (sebaliknya) apa yang ada di sisi Allah (dari pahala hari akhirat) adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhannya; Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya”. (As-Syuraa ayat 36-37)

Tuhan sebut, apa yang ada di dunia ini hanyalah secebis nikmat kehidupan. Tetapi, apa yang ada di sisi Allah jauh lebih baik. Dan siapa yang layak mendapat kehidupan abadi yang jauh lebih istimewa itu? Orang-orang yang apabila mereka marah, mereka memaafkan.

Rasulullah bersabda:

"Barang siapa yang dapat menahan marahnya sedangkan dia dapat melepaskannya, maka Allah akan memanggilnya di hadapan segenap mahluk pada hari kiamat. Setelah itu, Allah menyuruhnya memilih bidadari yang ia kehendaki." (Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi, Ibn Majah, Ahmad, Al-Baihaqiy dan Abu Ya’la)



Bayangkan semua orang di dunia ini dapat menahan marah, aman dunia.

Dan cuba bayangkan kita semasa tengah marah, betapa buruknya.

Renung kembali. Muhasabah. Refleksi diri. Moga Allah beri kekuatan untuk kita sentiasa menahan marah.

Syurga itu untuk orang yang pemarah tetapi dia menahan marah dan memaafkan.

Moga syurga itu milik kita!



Wednesday, 26 June 2013

Assalamualaikum.

Post terakhir, 13 February. Hari nie, 26 Jun. Wah. Dah 4 bulan tak berusik. 133 hari. Takde la lama sangat. Tapi dah bermacam-macam isu hangat diperkatakan oleh media konvensional dan media baru. Pilihanraya, K-Pop, Blackout, FAM, jerebu dan bermacam-macam lagi. Belum campur dengan isu dalam UIA lagi. Yang paling femes, bonggol. Dan donat. Ada beberapa isu yang aku rasa nak komen kat sini, tapi tak tertulis dan lama-lama rasa malas pulak. Tapi baru-baru nie aku ada terbaca satu berita yang pilu, dan aku rasa terpanggil nak tulis kat sini. Membuak-buak rasanya. Tentang berita kemalangan pelajar Malaysia kat Jordan. Sungguh menyayat hati.

Sape-sape yang tak tahu lagi, boleh baca kat sini à https://www.facebook.com/MPMMJ

Sadis. Tragis. Kereta jatuh dalam gaung. Ada yang tercampak keluar. And the rest is history. Tapi bukan cerita tu yang aku nak highlight kan. Ada sesuatu yang lebih menarik dan menyentuh hati aku.

Jordan, bumi Anbiya'. Penuh dgn 'ibrah

Salah seorang mangsa meninggal dunia. Nama dia Sumayyah. Pelajar tahun pertama University College London. Datang ke Jordan berjaulah mencari ‘ibrah. Baru setahun join tarbiyah. Apa yang hebatnya dia nie, dia sempat mengucap dua kalimah syahadah tanpa di ajar oleh sesiapa sebelum nafas terhenti.

Rasulullah SAW bersabda di dalam sebuah hadis,

من كان آخر كلامه: لا إله إلا الله دخل الجنة
Maksudnya: "Sesiapa yang mengucap ucapan terakhirnya sebelum mati kalimah (
لا إله إلا الله ) dia masuk syurga. "(Hadis riwayat Abu Daud daripada Mu 'adz)



Allahu rabbi. Bila terbaca tentang cerita dia, aku selalu terfikir. Macam mana dengan kita? Bagaimana pengakhiran hidup kita? Menggigil. Berpeluh. Takut. Dah cukup ke amalan kita nak di bawa ke sana?

Kematian dia juga datang secara tiba-tiba. Bukan di dahului dengan sakit yang berpanjangan. Bukan juga dengan tanda-tanda yang lain. Bermusafir untuk mencari ‘ibrah, dan siapa sangka kemalangan ngeri itu datang meragut nyawa.

Ditakhrijkan oleh AI-Baihaqi di dalam kitab Syu'ab AI-Iman daripada Abdullah bin 'Ubaid bin 'Umair, katanya: "Aku bertanya kepada Aisyah Radhiallahu'anha tentang mati secara tiba-tiba, adakah ianya tidak disukai?" Aisyah menjawab: "Mengapa pula ia tidak disukai?"Aku pemah bertanya kepada Rasulullah Shallallanu 'alaihi wasallam mengenai perkara mati secara tiba-tiba, lalu Baginda bersabda:

راحة للمؤمن وأخذة أسف للفاجر
Maksudnya: "(Mati secara tiba-tiba) satu keselesaan bagi orang yang beriman, dan satu kemurkaan kepada orang yang jahat. " (Ibnu Atsir, An-Nihayah 1/48)
Beruntungnya dia. Di dunia lagi Allah dah tunjuk. Dan compare dengan diri kita. Apa yang kita dah buat selama dah bertahun-tahun Allah bagi pinjam nyawa? Malu. Malu dengan Allah. Dia bagi pinjam nyawa dan tubuh badan. Tapi kita tak buat apa yang dia suruh.

Firman Allah Ta’ala,

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون
“Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.” (Adz –Dzariyat: 56 )

Beribadah. Bukan berlagha. Bukan bermaksiat. Bukan berfoya-foya. Apa perasaan kita kalau kita bagi kawan pinjam barang kita, kita suruh dia jaga, tapi dia rosakkan? Marah. Bengang. Begitu juga dengan pemberi pinjam nyawa dan badan kita.

Apa usaha yang kita dah buat supaya kita juga mampu mengucapkan dua kalimah keramat itu sebelum nafas terakhir dihembuskan? Refleksi diri. Hidup ini indah. Kematian itu misteri.

Sejauh mana kebenaran dan ketulusan ikrar kita di dalam bacaan iftitah dalam solat?

إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
 “Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan seluruh alam.”

Fikir. Refleks. Muhasabah. Ambil iktibar dan pedoman daripada apa yang berlaku di sekeliling.

Hidup ini terlalu singkat untuk dibazirkan dgn perkara-perkara yang tak bermanfaat. Hidup ini terlalu indah untuk dibiarkan ia berlalu dengan kosong begitu sahaja.

Jom koreksi diri. Moga Allah redha!

Save. Publish. Share. Teeeet.





Wednesday, 13 February 2013

Assalamualaikum.

Hye hye. Selamat pagi semua. Hari nie ada berita gembira dan besttttt!!....



Kepada semua student Engineering UIA Gombak, pendaftaran untuk menjadi sebahagian daripada ENGINIUS XIX dibuka. Hari nie sampai hari selasa depan. Jom daftarrrr.. Konfim banyak manfaat yang korang akan dapat. InsyaALLAH. Aku join ENGINIUS dari first year. Serius bestttt!!

Nanti bila kita nak kerja lepas grad, employer tak akan tengok CGPA semata-mata. Skill-skill kita akan dinilai jugak. Masa nie la nak asah semua skil-skil terpendam yang kita ada. Yahuuuuuu!!

JOM DAFTAR. JUMPA DI BANGUNAN E2 LEVEL 1 BERHAMPIRAN STARBUCK.



Monday, 11 February 2013


Assalamualaikum.

Yeayyy. Jumpa lagi kita disini. Aku baru je balik daripada berkursus induksi ENGINIUS XIX di Morib yang dikendalikan oleh Ibrah Paradigm Training Consultancy (IPTc). Team diorang terdiri daripada professional speaker yang sangat best giler. Ustaz Sya’ari Abdul Rahman, Br Faridzul Nasaruddin dan Br Hamidi Zamri. Alhamdulillah. Banyak input yang berguna dan bermanfaat yang aku dapat daripada program nie. Games dia pon semua best best. 

Masa awal program, pihak komiti pasang lagu “One Big Family”, lagu Maher Zain. Diorang suruh kitorang nyanyi lagu nie dan cuba ingat lirik dan lagu, sebab lagu nie lagu tema program. Aku memang tak pernah dengar lagu nie. So, my first impression tentang lagu nie, “Tak best giler lagu nie”, “Susah giler lirik dia”, “Panjang giler lagu nie”. Tapi bila 3 hari dibasuh dan dibrainwash dengan lagu nie, tiba-tiba dah terhafal separuh daripada lirik lagu nie. Pastu tiba-tiba lagu nie masuk dalam top playlist dan asyik ulang je. Haha. Betul la kata orang, “Tak kenal maka tak cinta”. Haha.

Betul la pepatah Inggeris, Don’t judge the book by its cover. First impression doesn’t mean anything. Yela, macam kes aku nie. First impression aku, lagu nie tak best giler, susah. Tapi lama-lama jadi sedap plak. Haha. Sambung frasa tadi. But, sometimes it does mean something. Especially in professional career. Ya betul. Sebagai contoh, nak interview kerja. Kadang-kadang, if their first impression tentang kita dah bad, pakai selekeh, tak terurus, memang terus kena reject la jawabnya. So, kali nia aku nak share 9 Golden Rules of Making Good First Impression.

Rules #1 – Be Smart and Mindful

Of course, penampilan luaran kita mesti smart. Jangan selekeh. Mesti kemas. Make sure penampilan kita adalah TOP. Sentiasa consider TOP bila nak pilih cara pemakaian.

Type, Ocassion, Place.

Pilih jenis pakaian bergantung kepada majlis dan tempat. Definisi smart bergantung kepada setiap individu, majlis dan tempat yang nak dituju. Kalau student Engineering nak pergi kelas, pakai jeans, t-shirt roundneck dan sandal dah dikira smart. Tapi kalau student Laws pergi kelas macam tu, dikira selekeh. Sesuaikan pakaian dengan tempat dan majlis. Kalau nak pergi bersukan di padang, takkan nak pakai baju melayu dan kain pelikat. Kalau nak pergi masjid, takkan nak pakai baju tidur. Kalau nak pergi dinner, takkan nak pakai baju sukan.


Be smart and mindful. Fikir sendiri kesesuaian penampilan kita.

Ambil kira juga style personality. Style personality setiap orang berbeza. Kenali style kita, senang kita nak decide cara penampilan.

(i)                 Natural – Orang jenis ini, pakaiannya sempoi, ringkas, tak cerewet dan apa-apa je.
(ii)               Classic – Orang jenis ini, pakainanya neutral, kemas, teratur dan warna mesti nak sepadan.
(iii)             Romantic – Orang macam nie, selalu pakai baju yang colourful, fesyen, feminine/metro.
(iv)              Dramatic – Orang dramatic, suka pakai baju warna berani, unik dan luar biasa.





Kenalilah yang mana satu korang punya style personality.

Rules #2 – The Art of Handshake

Ada tiga jenis cara bersalam.

(i)                 Menggenggam dengan kuat
(ii)               Bersalam di hujung jari
(iii)             Bersalam dengan kemas dan power.
Cara ini adalah yang selalu diamalkan oleh politician dan leader. Dan cara ini adalah sunnah Rasulullah SAW.


Cara salam yang kemas.

Salam hujung jari. Tak digalakkan.


Cara pertama dan kedua adalah tidak digalakkan.

Rules #3 – When Entering

(i)                 Do not hesitate.
Jangan sesekali ragu-ragu nak masuk jika dipanggil. Especially bila dipanggil untuk masuk ke dalam bilik temuduga.

(ii)               With firmness and confidence
Masuk dengan penuh konfiden. Yakin. Anda boleh!


Rules #4 – Smile

Senyum. Yeah. Sentiasa senyum. Senyum adalah sedekah. Senyum adalah pemberian yang sangat senang untuk kita terima balasannya. Kita senyum, orang akan senyum balik.

Dalam sebuah kisah. seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, "Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?"

Rasulullah SAW bersabda, "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah."
(HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Senyum macam baby


Dalam satu hadis lain, Rasulullah SAW bersabda, "Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah."
(HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).

(i)                 Smile like a baby. Chumelll.
(ii)               Smile with sincerity. Ikhlas. Jangan senyum tapi tak ikhlas. Orang boleh tahu.
(iii)             Smile “TIGA”. Cuba sebut tiga. Secara automatic mulut korang akan senyum.

Rules #5 – While waiting

(i)                 Stand up
(ii)               No to “Please have a seat, sir”.
Berdiri selagi orang yang kita nak jumpa belum datang. Bila dia datang dan suruh kita duduk, baru duduk.
(iii)             Put down your bag/books
(iv)              Do not do unnecessary things.
Contoh, korek hidung. Tengah syok korek hidung, tiba-tiba orang yang kita tunggu tu datang. Tak sempat nak kaver. Kan dah malu.

Rules #6 – When Approaching

Bila nak menghampiri seseorang, pastikan ada jarak yang sesuai. Jarak antara seseorang berebaza berdasarkan keadaan. Kalau kita rapat dengan seseorang, takpe rapat-rapat. Tapi dengan orang yang baru kita kenal, tentu dia tak selesa kalau kita rapat-rapat sangat.

Personal Space for Social Interactions

(i)                 Public – 12’
(ii)               Social – 4’ to 12’
(iii)             Casual – 1.5’ to 4’
(iv)              Intimate – 0’ to 1.5’


Rules #7 – When Sitting

(i)                 Don’t get reprimanded
Rileks. Cool. Jangan duduk macam orang kena soal dalam penjara.
(ii)               45 degree away
(iii)             Mirroring
(iv)              Stay calm and cool

Rules #8 – Business Card

Nak bagi business card, ada etiquette. Bukan main bagi macam tu je. Kat Malaysia mungkin biasa je. Tapi kat Barat, benda nie sensitive isu. Diorang sangat pentingkan etiquette.

Presenting your business card

Always present your business card in your right hand, or in both hands. Never (and I do mean NEVER) pass out your business cards as though you were dealing a poker hand. If you travel for business, you’ll save yourself embarrassment by following this rule. In some countries, presenting your business card in your left hand is a serious insult. Look the individual in the eye and smile when presenting the card. Not only is it good etiquette, it shows them you’re engaged with them.


Receiving a business card

When being given a business card, accept the card in the same way it was presented—either in your right hand or both hands. Take a few moments to study the business card, commenting on it and clarifying information before putting it away.

Don’t ever slide a business card into your back pocket and sit on it. Always keep your business cards in a separate case. When you are back in your office, add the information from the card into your database as soon as possible. You never want to be in a position where you have to ask that person for another card. That’s a big etiquette faux pas.

Business cards are an internationally recognized means of presenting personal contact information—so be sure you have a good supply on hand.



If you travel abroad for business, do a little research on business etiquette for your destination before you go. The etiquette “rules” in the UK, for example, are far more relaxed than in Japan. Understanding business etiquette allows you to feel comfortable and will help build trust when building business relationships.

Yeah. Nampak tak permainan dia. Benda nie benda serious especially orang-orang yang terlibat dengan business. Business talk etc.

Rules #9 – Exit

(i)                 Do not look back
(ii)               Walk out with firmness and confidence.
Jangan teragak-agak nak keluar. Blah je. Haha.

Tu diaaa.. 9 Golden Rules of Making Good First Impression. Semoga ianya bermanfaat untuk korang semua.

Sekian dulu untuk post kali nie. Save. Publish. Share. Bye-bye.

Jumpa lagi lain kali.












Sunday, 3 February 2013


Assalamualaikum..

Puji-pujian bagi Allah, yang menghidupkan setelah mematikan kita, yang menciptakan pagi yang begitu indah untuk dinikmati dan direnungkan kebesaranNya.

Okey. Hari nie nak share sambungan Step Toward Happiness Part 1. Sape-sape yang belum baca part 1, sila klik sini.

Step toward happiness, langkah-langkah kearah kebahagiaan, ditulis oleh Dr Abdul Muhsin alQaasim di dalam kitab beliau. 4 langkah pertama yang aku dah tulis dalam part 1 adalah doa, menyembunyikan amalan, melihat kepada amalan-amalan orang-orang soleh dan meremahkan amalan dengan tujuan kita nak buat yang lebih baik.

Okey, next…



Takut amalan tak diterima

Kita, sebagai hamba yang lemah dan hina, mesti kena sentiasa rasa takut segala amalan yang kita buat tak diterima oleh tuan kita, supaya kita akan sentiasa rasa nak buat lagi dan nak buat yang lebih baik. Kenapa? Sebab kita nak masuk syurga kan.



Tidak terkesan dengan kata-kata orang lain

Pedulikan segala kata-kata orang lain yang tak suka kita buat amalan banyak-banyak. Diorang nie la syaitan yang bertopengkan manusia. Lagi bahaya daripada syaitan ori. “Mamat nie poyo la”, “Takde life la kau nie”, “Boring la hidup kau, jom la pegi lepak-lepak kat disko”, “Dia nie buat ibadah banyak-banyak, nak riak je”, dan bermacam-macam lagi kata-kata yang keluar dari mulut orang lain, kita pekakkan saja telinga. Buat apa nak kisah pasal apa orang nak cakap. Kita memang tak mampu nak shut up kan diorang. Lama-lama dah penat bercakap, nanti berhenti la semua kata-kata tu. Standard la manusia.

Kepada mereka yang suka berkata-kata tu, ingatlah bahawa lidah memainkan peranan penting dalam menentukan langkah kita samada ke syurga atau neraka.

Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.”
(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang jelik budi pekertinya serta kotor lidahnya.”
(Hadis riwayat Imam Tirmidzi)

Dalam hadis yang diriwayatkan Tirmidzi dan Ibnu Majah, Abu Hurairah menceritakan apabila Rasulullah SAW ditanya sebab terbesar yang membawa seseorang masuk syurga, Rasulullah menjawab: “Takwa kepada Allah dan akhlak yang baik.” Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah menjawab, “Dua rongga badan iaitu mulut dan kemaluan.”

Lihatlah, betapa lidah mampu menentukan nasib kamu di sana.



Mempercayai bahawa manusia tidak memiliki syurga mahupun neraka

Ya, memang manusia tidak memiliki keduanya. Ianya milik Allah. Dia yang berhak menentukan kita dapat masuk syurga atau neraka. Jadi, sentiasalah melakukan segala yang Allah dan RasulNya suruh, dan tinggalkan semua yang dilarang, supaya Allah memilih kita untuk masuk ke dalam syurgaNya, dan bukan ke neraka Jahannam. Nauzubillahi min zalik.

Ingat bahawa kita sorang-sorang dalam kubur

Bila kita dah meninggalkan dunia yang fana’ ini, alam seterusnya adalah alam barzakh. Dan kita akan duduk sorang-sorang je dalam kubur. Tak de sape dah yang boleh bantu kita. Bila malaikat datang tanya soalan, jawab la sendiri. Bagi mereka yang dah prepare awal, insyaAllah segalanya mudah. Tapi bagi mereka yang tak prepare apa-apa, berpeluh la di dalam sana.

Sama seperti peperiksaan. Final exam. Kita dapat soalan exam, jawab sendiri. No bincang-bincang. No diskas. No tengok-tengok orang sebelah. Kalau kita dah prepare, boleh la jawab. Kalau tak prepare, failed la jawabnya. Failed dalam exam kat dunia, boleh repeat dan lulus dengan cemerlang. Tapi kalau failed di alam sana, menyesal tak sudah la jawabnya. No more repeat.

Bila sudah meninggal dunia, orang putih cakap, RIP. Rest in peace. Betul ke kita rest in peace. Segalanya berantung kepada amalan kita selama kita diberi peluang di dunia. Hanya tiga perkara saja yang dapat membantu kita di sana, itu pun kalau kita dah persiapkan segalanya.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : “Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.”
(HR Muslim)

Renung-renungkan lah. Ingat, hidup kita di dunia ini hanyalah pinjaman daripada Allah semata-mata. Gunakan waktu sebaiknya, sebelum segalanya terlambat untuk disesali.

Step toward happiness, barat version. Tetap boleh diaplikasikan dalam hidup.


Semoga kita menemui kebahagiaan hidup yang dicari-cari.

Ameen ya Rabb.

Ketemu lagi di lain hari. Finish. Save. Publish.





Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!