Monday, 11 February 2013


Assalamualaikum.

Yeayyy. Jumpa lagi kita disini. Aku baru je balik daripada berkursus induksi ENGINIUS XIX di Morib yang dikendalikan oleh Ibrah Paradigm Training Consultancy (IPTc). Team diorang terdiri daripada professional speaker yang sangat best giler. Ustaz Sya’ari Abdul Rahman, Br Faridzul Nasaruddin dan Br Hamidi Zamri. Alhamdulillah. Banyak input yang berguna dan bermanfaat yang aku dapat daripada program nie. Games dia pon semua best best. 

Masa awal program, pihak komiti pasang lagu “One Big Family”, lagu Maher Zain. Diorang suruh kitorang nyanyi lagu nie dan cuba ingat lirik dan lagu, sebab lagu nie lagu tema program. Aku memang tak pernah dengar lagu nie. So, my first impression tentang lagu nie, “Tak best giler lagu nie”, “Susah giler lirik dia”, “Panjang giler lagu nie”. Tapi bila 3 hari dibasuh dan dibrainwash dengan lagu nie, tiba-tiba dah terhafal separuh daripada lirik lagu nie. Pastu tiba-tiba lagu nie masuk dalam top playlist dan asyik ulang je. Haha. Betul la kata orang, “Tak kenal maka tak cinta”. Haha.

Betul la pepatah Inggeris, Don’t judge the book by its cover. First impression doesn’t mean anything. Yela, macam kes aku nie. First impression aku, lagu nie tak best giler, susah. Tapi lama-lama jadi sedap plak. Haha. Sambung frasa tadi. But, sometimes it does mean something. Especially in professional career. Ya betul. Sebagai contoh, nak interview kerja. Kadang-kadang, if their first impression tentang kita dah bad, pakai selekeh, tak terurus, memang terus kena reject la jawabnya. So, kali nia aku nak share 9 Golden Rules of Making Good First Impression.

Rules #1 – Be Smart and Mindful

Of course, penampilan luaran kita mesti smart. Jangan selekeh. Mesti kemas. Make sure penampilan kita adalah TOP. Sentiasa consider TOP bila nak pilih cara pemakaian.

Type, Ocassion, Place.

Pilih jenis pakaian bergantung kepada majlis dan tempat. Definisi smart bergantung kepada setiap individu, majlis dan tempat yang nak dituju. Kalau student Engineering nak pergi kelas, pakai jeans, t-shirt roundneck dan sandal dah dikira smart. Tapi kalau student Laws pergi kelas macam tu, dikira selekeh. Sesuaikan pakaian dengan tempat dan majlis. Kalau nak pergi bersukan di padang, takkan nak pakai baju melayu dan kain pelikat. Kalau nak pergi masjid, takkan nak pakai baju tidur. Kalau nak pergi dinner, takkan nak pakai baju sukan.


Be smart and mindful. Fikir sendiri kesesuaian penampilan kita.

Ambil kira juga style personality. Style personality setiap orang berbeza. Kenali style kita, senang kita nak decide cara penampilan.

(i)                 Natural – Orang jenis ini, pakaiannya sempoi, ringkas, tak cerewet dan apa-apa je.
(ii)               Classic – Orang jenis ini, pakainanya neutral, kemas, teratur dan warna mesti nak sepadan.
(iii)             Romantic – Orang macam nie, selalu pakai baju yang colourful, fesyen, feminine/metro.
(iv)              Dramatic – Orang dramatic, suka pakai baju warna berani, unik dan luar biasa.





Kenalilah yang mana satu korang punya style personality.

Rules #2 – The Art of Handshake

Ada tiga jenis cara bersalam.

(i)                 Menggenggam dengan kuat
(ii)               Bersalam di hujung jari
(iii)             Bersalam dengan kemas dan power.
Cara ini adalah yang selalu diamalkan oleh politician dan leader. Dan cara ini adalah sunnah Rasulullah SAW.


Cara salam yang kemas.

Salam hujung jari. Tak digalakkan.


Cara pertama dan kedua adalah tidak digalakkan.

Rules #3 – When Entering

(i)                 Do not hesitate.
Jangan sesekali ragu-ragu nak masuk jika dipanggil. Especially bila dipanggil untuk masuk ke dalam bilik temuduga.

(ii)               With firmness and confidence
Masuk dengan penuh konfiden. Yakin. Anda boleh!


Rules #4 – Smile

Senyum. Yeah. Sentiasa senyum. Senyum adalah sedekah. Senyum adalah pemberian yang sangat senang untuk kita terima balasannya. Kita senyum, orang akan senyum balik.

Dalam sebuah kisah. seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, "Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?"

Rasulullah SAW bersabda, "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah."
(HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Senyum macam baby


Dalam satu hadis lain, Rasulullah SAW bersabda, "Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah."
(HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).

(i)                 Smile like a baby. Chumelll.
(ii)               Smile with sincerity. Ikhlas. Jangan senyum tapi tak ikhlas. Orang boleh tahu.
(iii)             Smile “TIGA”. Cuba sebut tiga. Secara automatic mulut korang akan senyum.

Rules #5 – While waiting

(i)                 Stand up
(ii)               No to “Please have a seat, sir”.
Berdiri selagi orang yang kita nak jumpa belum datang. Bila dia datang dan suruh kita duduk, baru duduk.
(iii)             Put down your bag/books
(iv)              Do not do unnecessary things.
Contoh, korek hidung. Tengah syok korek hidung, tiba-tiba orang yang kita tunggu tu datang. Tak sempat nak kaver. Kan dah malu.

Rules #6 – When Approaching

Bila nak menghampiri seseorang, pastikan ada jarak yang sesuai. Jarak antara seseorang berebaza berdasarkan keadaan. Kalau kita rapat dengan seseorang, takpe rapat-rapat. Tapi dengan orang yang baru kita kenal, tentu dia tak selesa kalau kita rapat-rapat sangat.

Personal Space for Social Interactions

(i)                 Public – 12’
(ii)               Social – 4’ to 12’
(iii)             Casual – 1.5’ to 4’
(iv)              Intimate – 0’ to 1.5’


Rules #7 – When Sitting

(i)                 Don’t get reprimanded
Rileks. Cool. Jangan duduk macam orang kena soal dalam penjara.
(ii)               45 degree away
(iii)             Mirroring
(iv)              Stay calm and cool

Rules #8 – Business Card

Nak bagi business card, ada etiquette. Bukan main bagi macam tu je. Kat Malaysia mungkin biasa je. Tapi kat Barat, benda nie sensitive isu. Diorang sangat pentingkan etiquette.

Presenting your business card

Always present your business card in your right hand, or in both hands. Never (and I do mean NEVER) pass out your business cards as though you were dealing a poker hand. If you travel for business, you’ll save yourself embarrassment by following this rule. In some countries, presenting your business card in your left hand is a serious insult. Look the individual in the eye and smile when presenting the card. Not only is it good etiquette, it shows them you’re engaged with them.


Receiving a business card

When being given a business card, accept the card in the same way it was presented—either in your right hand or both hands. Take a few moments to study the business card, commenting on it and clarifying information before putting it away.

Don’t ever slide a business card into your back pocket and sit on it. Always keep your business cards in a separate case. When you are back in your office, add the information from the card into your database as soon as possible. You never want to be in a position where you have to ask that person for another card. That’s a big etiquette faux pas.

Business cards are an internationally recognized means of presenting personal contact information—so be sure you have a good supply on hand.



If you travel abroad for business, do a little research on business etiquette for your destination before you go. The etiquette “rules” in the UK, for example, are far more relaxed than in Japan. Understanding business etiquette allows you to feel comfortable and will help build trust when building business relationships.

Yeah. Nampak tak permainan dia. Benda nie benda serious especially orang-orang yang terlibat dengan business. Business talk etc.

Rules #9 – Exit

(i)                 Do not look back
(ii)               Walk out with firmness and confidence.
Jangan teragak-agak nak keluar. Blah je. Haha.

Tu diaaa.. 9 Golden Rules of Making Good First Impression. Semoga ianya bermanfaat untuk korang semua.

Sekian dulu untuk post kali nie. Save. Publish. Share. Bye-bye.

Jumpa lagi lain kali.












0 comments:

Post a Comment

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!