Wednesday 18 May 2011

Semenjak dua menjak ni, aku perasan sesuatu. Terlampau banyak status-status dan post-post di alam facebook yang cerita pasal kahwin. Sorang-sorang buat status geli-geli. Sorang-sorang post pasal kahwin. Sorang-sorang share links blog ntah sape sape ntah pasal benda yang sama. Aku hairan. Nak kata musim kenduri kahwin, tak pulak. Bukan musim cuti sekolah pun. Bulan depan baru start musimnya. Haha. Tapi post dan status sebegitu terlampau banyak. Hingga akhirnya aku pun terheret untuk buat status kontroversi macam tu. Saja je tulis status macam tu. Nak test. Padahal tak ada apa-apa pun. Kira korang-korang yang percaya, yang komen tak lama lagi dapat makan nasi minyak la semua tu sebenarnya dah tertipu dengan kelicikan aku berlakon. Kesian kesian kesian. Haha. Aku pakar berlakon kot. Dulu kat sekolah selalu sangat berlakon lakon ni. Yang paling aku pakar sekali, berlakon baik depan ustaz dan cikgu. Tapi selicik licik aku macam tupai la, banyak kali jugak kantoi. Haha.

Nak kawin sgt, ambik!

Cerita pasal kahwin, aku ada terbaca macam-macam la post-post kat facebook, blog, etc yang di post oleh mereka-mereka yang gelenya. Kot.  Haha. Ada yang tulis cirri-ciri suami idaman la, isteri idaman la. Ada yang nak suami yang tua 10 tahun (katanya lebih matang), badan tough, handsome macam Prince William (ada apostrophy) dan mempunyai senyuman memikat. Okey. Ada juga yang jenis baik-baik sikit, geng TLC demand cara lain pulak. Nak suami yang soleh, pandai agama, boleh jadi imam, boleh membimbing untuk ke syurga. Fuuhh!! Berpeluh dengar. Habis yang perempuan. Yang lelaki pun sama je. Nak isteri yang pandai masak, pandai jaga hati, bersopan santun, lemah lembut gemalai, mempunyai jelingan manja and whatsoever. Nak yang solehah, tutup aurat, tak layan lelaki lain (pandang pun tak), beragama or belajar agama, boleh mendidik anak jadi soleh dan solehah.

Biasa lah. Itu fitrah bila dah sampai masanya. Budak-budak kecil memang tak fikir semua tu. Haha. Aku rasa everybody mesti ada terfikir pasal benda tu kan. Kalau tak banyak pun, sikit mesti ada. Well, semua orang nak kahwin. Kalau ada yang tak nak tu, aku was-was la. Cuba pergi klinik Dr Tamby pakar sakit tuan tu. Hahaha. Aku pun sama. Terfikir pasal tu. Kadang-kadang, time duduk berangan sorang-sorang, datang la fikiran bukan-bukan ni. Time tengah berusaha nak tidur (sejam baring atas katil tapi mata degil tak nak tidur), tup tap tup tap terfikir benda ni. Sampai boleh terfikir, best gak kalau bini aku nanti minat bola. Tiap-tiap weekend havoc rumah. Bersorak. Haha. Melampau giler.

Tapi cuba korang renungkan, fikirkan dan hadamkan (kalau boleh telan pun dah okey) satu ayat ni. “We are always demanding from people, but we never offer something to them.”  Kan? Kita selalu letak dalam wish list kita. Ciri-ciri suami/isteri idaman kita. Nak yang soleh/solehah, bersopan santun, berakhlak mulia, penyejuk mata dan hati, boleh jadi imam, boleh bimbing kita ke syurga impian, boleh didik anak-anak kita jadi soleh dan solehah dan macam-macam lagi. Tolak ketepi soal nak suami 10 tahun lebih tua, handsome macam Prince William, nak isteri pandai masak etc. Aku tak nak cerita pasal tu. Lantak depa la. Yang aku nak cerita, kita selalu demand nak pasangan hidup kita suatu hari nanti adalah dari kalangan yang terbaik, baik dari segi agama, akhlak, pergaulan sosial dan macam-macam lagi. Tapi pernahkah kita berusaha untuk menawarkan yang terbaik juga daripada diri kita? Kita selalu nakkan yang terbaik daripada org lain untuk kita, tapi kita jarang bagi apa yang terbaik daripada diri kita kepada org lain. Kita nakkan kualiti orang lain, tapi kualiti kita sendiri hampeh macam kulit bawang.

Kalau kita setakat mengaji Al-Quran seminggu sekali pun susah (tak suruh baca sehari sekali lagi), layakkah kita nak demand suami yang baca Al-Quran sedap giler? Kalau kita tiap-tiap malam layan movie Korea sambil lap air mata dengan tisu, layakkah kita nak dapat suami yang selalu tundukkan pandangan daripada melihat perempuan lain? Okey. Enough dengan contoh perempuan. Contoh lelaki pulak. Kalau kita malam-malam buta lepak-lepak sana sini tak nak tidur, layakkah kita nak demand isteri yang sabar kejut kita bangun Subuh tiap-tiap hari? Kalau kita selalu panas baran tak tentu hala, layakkah kita nak masukkan dalam wish list kita, isteri aku mesti seorang yang boleh jadi penyejuk mata dan hati (Qurratu aini lah katakan)?

Sebab Allah dah berfirman dalam Surah An-Nur ayat 26 :
“(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.”

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan vice versa. Allah dah tetapkan. Tak payah risau. It’s not about kita tak boleh nak buat wish list suami or isteri idaman, it’s about kita sendiri yang mesti ubah diri kita menjadi baik terlebih dahulu. Baru kita akan dapat yang terbaik juga. So, tak payah risau-risau pagi petang siang malam fikir pasal jodoh. Tak payah sibuk-sibuk nak buat wish list suami or isteri idaman sampai 100 lebih. Demanding tahap gaban. Yakin sahaja dengan janji Allah, kerana janji Allah itu amat benar. Bak kata orang-orang zaman dahulu, jodoh pertemuan ajal maut semuanya di tangan Tuhan. Apa yang kita perlu buat, berusaha untuk berubah menjadi orang yang terbaik, means terbaik mengikut syariat, di sisi Allah dan RasulNya. Bukan setakat baik di sisi manusia, tapi Allah tak pandang. Hampeh. Macam tin kosong. Luar cantik tapi dalam tak ada isi.

Baik tu maçam mana? Cuba baça entry aku yang sebelum ni. Tajuk dia, Adakah kita sudah cukup baik? Kalau malas sangat nak cari, teka je kat SINI.

Yeah!! Berusahalah untuk menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik, baik dari segi akhlak, percakapan, pergaulan sosial dan ibadah kita. InsyaAllah, segalanya telah ditetapkan untuk kita. Tak payah sibuk nak cari-cari, couple sana sini, tiap-tiap minggu dating, peluk sana sini. Bila tiba masanya, adalah ia. Adalah jodoh kita. Aku sendiri pun masih belum cukup baik. Bila bergaul dengan sahabat-sahabat yang berakhlak mulia, baik dalam usrah, FRC, budak masjid mahupun di mana sahaja, terasa banyak sangat kekurangan kita. Tu belum kalau nak compare dengan kawan-kawan kat Jordan, Mesir, Morrcco dan Saudi Arabia lagi. Lagi la maçam langit dengan kerak bumi kot. Betapa jauhnya kita kalau nak dibandingkan dengan mereka dalam soal ibadah, akhlak dan muamalah. Tapi sentiasalah kita berusaha. Sebab Allah tak tengok natijah, tapi Allah tengok sejauh mana usaha kita. Well, tak salah pun kalau korang nak buat wish list maçam tu jugak. Aku tak cakap salah. Cuma kita kena tahu mana yang lebih priority. Utamakan yang One Utama. Bukan utamakan The Curve. Haha. Kalau yang utama dah settle, tulislah 1000 ciri-ciri pasangan idaman anda sekalipun, tak ada sape kesah. Janji settle mengikut priority.  

Kawan baik aku. Bakal ustaz. Hebat nie. Sape2 berkenan, text aku. Haha.

Superstar di mana sahaja. Jiran study aku dulu. Sekarang kat Mesir.

Aku respect giler sama dia. Mak dia pun aku sangat respect. Cikgu aku.

Sorang lagi star serba serbi. Campak lah kat mana pun, insyaAllah berjaya.
*Gambar-gambar di atas adalah mereka-mereka yang aku respect dan kagumi dulu, kini dan selamanya. Mempunyai peribadi yang baik. Ada ramai lagi, tapi jenuh la nak upload semua. Haha.

Last, aku rasa tertarik nak tulis satu quotation yang sangat menarik. Kat mana entah aku jumpa. Aku dah tulis kat status facebook dan mendapat respond yang baik. “Jangan couple sebelum kahwin. Tak best.” Yela, kalau dah couple sana sini, dating sana sini, peluk sana sini, dah rasa nikmat semua tu sebelum kahwin, bila kahwin dah tak rasa apa-apa lagi la. Semuanya dah basi. BASI bhai. Macam susu basi. Haha. Biasanya lepas kahwin, mesti teruja sebab yang haram dah jadi halal. Tapi kalau dah couple dulu, benda haram semua dah tibai dulu, bila jadi halal, apa nak heran? Dah tak ada makna semua tu.

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL.

Tenang je sambut tangan bakal bapa mertua.
Sepupu aku.
Lecturer Maths aku yang sangat best.

p/s Mula-mula, rasa malu gak nak tulis entry pasal benda-benda maçam nie. Rasa maçam geli giler. Haha. Tapi bila fikir-fikir balik, come on la (kemon la). Dah 19 tahun kot. Besar dah tu. Kalau orang zaman dulu, dah jadi ayah anak dua dah. Apa nak malu, kita bukan budak-budak mentah yang main guli sambil lap hingus lagi. Haha. Memang dulu bila baça status kawan pasal cinta, kahwin atau sama waktu dengannya, rasa maçam what the?? Rasa maçam aku masih budak-budak lagi la, belum sampai masa nak fikir pasal semua tu la dan aku nak kembali ke zaman kanak-kanak riang ria gembira maçam dulu-dulu. Tapi bila fikir lagi, takkan aku nak maçam tu selamanya. Kita kena sentiasa berubah mengikut peredaran zaman dan usia. Kan? Kalau zaman sekarang journalist surat khabar masih nak guna typewriter instead of laptop, alamatnya sehari lepas dapat kerja terus kena hantar kat Hospital Tanjung Rambutan la. Haha. Lagi satu dah rasa serabut sangat tengok post-post dan status-status mengarut kat facebook tu, tu yang tulis jugak pasal benda ni. Haha.

6 comments:

  1. hahah, betul kate ko usamah. Kalau ader jodoh tak lari kemane.......

    ReplyDelete
  2. aku pun ade post pasal kawen2 ni..hahaha

    ReplyDelete
  3. Usamah dah 19 tahun! Tahun terakhir sebagai TEEN-ager (teenager). Tahun depan dah twenty-ager dah, boleh cari calon (ke dah ada?) :D

    ReplyDelete
  4. okayy , apesal aku tak terasa ? haha

    ReplyDelete
  5. mantap usamah ni. boleh buat calon. kah kah

    ReplyDelete

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!