Tuesday 19 April 2011

Dah dekat 2 minggu tak update blog. Sibuk la sangat. Haha. Actually, memang sibuk pun. Minggu lepas, ada exam Maths III dan kantoi. Soalan dia susah tahap petala langit ketujuh. Lepas keluar dewan frust menonggeng. Haha. Then, exam MUET pulak. Kali ni okey sikit. So-so la. Writing dapat tajuk “The most valuable thing in life is friendship.” Agak susah sebab tak banyak isi yang boleh di huraikan. Balik balik isi sama. Tapi aku bantai je karang. Ntah apa apa ntah yang aku merepek dalam essay tu. Lagi seminit nak habis masa, baru terhegeh hegeh nak buat conclusion. Bila invigilator cakap time’s up, aku bantai je tulis lagi. Peduli hapa sama dia. Haha. Bila dia datang nak kutip kertas, baru terkial kial nak ikat kertas. Haha. Nasib baik invigilator India tu sporting. Malam tu, balik rumah dan maçam-macam berlaku. And the rest is history. Eventually, hari ni baru dapat update blog sebab hari ni CUTI!! Haha. Tapi aku sorang je la cuti. Roomate aku yang lain semua ada kelas. Aku cuti sebab lecturer for the only class hari ni cuti. So, tak ada kelas la hari ni.

Aku teringat kepada satu ayat yang aku jumpa kat mana ntah. “When things are free, people always take it for granted.” Benda ni memang satu reality yang tak dapat disangkal lagi. Berlaku kat mana mana saja. Sebab tu abah aku yang tercinta selalu cakap, kalau nak beli barang kehendak, guna duit sendiri. Kalau nak beli barang keperluan, baru boleh guna duit abah. Barang kehendak dengan barang keperluan ni dua perkara yang berbeza. Kalau belajar Ekonomi Asas time SPM dulu, then you should be able to differentiate between them. Tak perlu pakai dy/dx atau pun f’(x). Ni bukan differentiation Calculus. Haha. Barang keperluan ni barang-barang yang diperlukan dalam hidup. Contoh, pakaian, makanan and so on. Barang kehendak ni pulak barang-barang luxury untuk menyempurnakan kehidupan. Kalau tak ada pun tak apa. For instance, Apple Iphone yang application banyak giler, laptop Intel Core i7 yang laju tahap gaban, kasut futsal Adidas Sala yang ringan, superbike Kawasaki Ninja, kereta Evolution Lancer, Astro Beyond dan TV HD, and et cetera. Abah selalu cakap, nak beli those things, pakai duit sendiri. Sebab kalau kita beli guna duit sendiri, kita akan lebih appreciate benda tu. Kita akan jaga dengan lebih teliti. Kalau kita dapat free, beli guna duit mak bapak, kita kurang appreciate benda tu. Eleh, kalau rosak, suruh mak ayah beli lain. Itu mentaliti yang tak bagus. Barang aku semua beli guna duit sendiri. Cewaah!! Tapi barang-barang aku bukan Apple Iphone, Intel Core i7 dan semua yang mahal giler tahap Menara KLCC la. Haha..

Apple Iphone 4 yang canggih harganya

Main game confirm best tapi kalau graphic card cikai tak guna jugak

Pakai kasut Sala ni rasa macam tak pakai kasut

Bawak motor ni pergi masjid. Haha.

Proton Inspira yang original

Perkara ni kalau nak diaplikasikan dalam Islam, pun sama. Contoh mudah. Kita orang Islam sebab dilahirkan dalam keluarga Islam. Keluar dari perut ibu, terus dengar azan. Lahir lahir dah Islam. So, kita tak rasa kesusahan dan kepayahan orang yang lahir lahir bukan Islam, family bukan Islam dan hidup dalam community yang bukan Islam untuk mendapat kekuatan memeluk Islam once hidayah Allah masuk dalam jiwa mereka. Cerita-cerita mengenai muallaf yang nak masuk Islam dan mendapat tentangan dari pelbagai pihak sering didengari. Ada yang baru masuk Islam, bila nak pergi solat Subuh kat masjid, kena halau dengan pak guard sebab ingat dia cina. Dan macam macam lagi cerita sedih + susah yang terpaksa depa hadapi. Sebab tu kadang-kadang, kita tengok mereka mereka lebih Islam daripada kita, yang dah Islam sejak lahir. Kita lahir-lahir dah Islam, so tak merasai betapa susahnya orang lain nak merasai nikmat Iman dan Islam. Kita dapat Islam for free, so kita take it for granted. Orang lain dapat Islam dengan air mata, darah dan keringat. Sebab tu mereka lebih Islam daripada kita.

WiFi free dekat Masjid Negeri Shah Alam ada

Contoh lain. Kita dapat oksigen tanpa bayaran. Well, sebenarnya kena bayar tapi bayar dengan ibadah dan syukur kepada Allah serta jauhi laranganNya. Cuma tak payah bayar dari segi materialistic. So, bila tak payah bayar, kita ambil mudah. Tidak taat kepada suruhan pemberi nikmat oksigen. Cuba Allah letak oksigen kat certain certain tempat je, contoh kat atas bukit. Baru berasap kepala kita nak pergi panjat bukit tiap-tiap hari. Baru tahu susah payah. Ingat Allah bagi semua nikmat ni FREE ke? Segala nikmat yang kita dapat, tak kira la nikmat udara, mata, telinga dan macam macam lagi, semua tu kena bayar. Bayar dengan ibadah, syukur, mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Tapi kita tak Nampak semua ni. Kita Nampak bayaran adalah dengan wang ringgit. So, bila dapat oksigen, mata, telinga for free, we always take it for granted.

Allah berfirman dalam Surah An-Nahl, ayat 18 :
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Wa khulasatul qaul, walaupun kita dapat things for free, jangan lah kita ambil mudah. Hargai benda itu sama seperti kita hargai benda yang kita peroleh dengan susah payah kita. Semoga kita mendapat hidayah daripada Allah SWT yang sangat mahal harganya..

p/s Good Luck to all my fellow friends that will sit for Computer I examination tonight. All the best!!

4 comments:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!