Thursday 23 June 2011

Assalamualaikum..

Kembali menjenguk blog famous nie lepas minum kopi pagi tadi. Kopi radix. Mai secawan. Haha. Semalam pergi UIA PJ lagi. Ambil academic transcript dan hal-hal lain. Hal-hal rahsia. Hehe. Alhamdulillah. Dah dapat academic transcript. Maknanya, officially aku dah graduated from CFS. Nak masuk kampus pon kena pakai pas visitor. Eleh, tu sebab pak guard tu yang kerek. Pak guard lain rilek je bagi aku masuk. Selamba je. Cehh. Teremosi lak kan. Never mind. Kat UIA semalam jumpa ramai kawan-kawan. Sebab tu rasa berat hati je nak balik. Jumpa roommates, of course. Jumpa buda silat, budak pub pro, classmates dan ramai lagi. Seronok jumpa diorang.

Actually, memang rasa sedih nak tinggalkan tempat yang banyak mengajar aku erti kehidupan. Tempat yang mengajar aku menghargai nilai sebuah bangunan walaupun dah buruk nak roboh tapi masih lagi mampu berbakti. Oh my SMAWP. Tempat yang bagi aku rasa macam duduk kat UK walaupun aku kat Malaysia je. Oh my Block E. Tempat yang kasi aku main facebook time kelas. Oh my Computer Lab. Oppss. Alamak! Kantoi. Dan yang paling penting, tempat aku dapat penuhkan poket aku. Oh my ATM Machine depan klinik. Hahaha. Tak lupa tempat aku berjaga pagi bersorak tengok bola. Oh my UKC Level 1. Masa tu ABC tak ada astro lagi. Sekarang dah tak payah susah-susah merantau tempat orang. Tapi aku sempat rasa astro kat common room ABC tu 3 minggu je. Lagi 3 minggu aku nak habis baru dia terhegeh-hegeh nak pasang. Haha, Apepun, syukur!

SMAWP yang aku sayang!!

 Bak kata orang. Setiap pertemuan ada perpisahan. Mungkin kita tak pernah berpisah dengan mak ayah dan adik beradik, tapi bila masuk asrama, berpisah jugak kan. Mungkin kita tak pernah berpisah dengan kawan rapat, kamceng sangat sampai nak pergi mandi pon sama-sama, tapi bila kita kawin, tak kan nak duduk sama-sama lagi kan. Kalau kita tak pernah berpisah dengan seseorang tu pun, percayalah kematian pasti akan memisahkan kita. Mana ada orang yang tak akan mati. Itulah rencah kehidupan. Bertemu dan berpisah. Tiba-tiba aku teringat sebuah hadis yang aku hafal masa nak exam SMU time Form 4 dulu.

Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada tujuh macam orang yang akan dinaungi oleh Allah dalam naunganNya pada hari yang tiada naungan melainkan naunganNya sendiri (yakni hari kiamat), iaitu :

1) imam (kepala atau pemimpin) yang adil.
2) Pemuda yang membesar (sejak kecilnya) dalam beribadat kepada Allah.
3) Orang yang hatinya tergantung (sangat memerhatikan) kepada masjid-masjid.
4) Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul atas keadaan sedemikian itu dan keduanya berpisah atas keadaan sedemikian itu pula.
5) Orang lelaki yang diajak oleh wanita yang mempunyai kedudukan dan berparas cantik, lalu ia berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah," (demikian pula sebaliknya, iaitu wanita yang diajak lelaki lalu bersikap seperti di atas)
6) juga orang yang bersedekah dengan suatu sedekah lalu disembunyikan sedekahnya itu sehingga seolah-olah tangan kirinya tidak tahu apa yang dinafkahkan oleh tangan kanannya.
7) dan orang yang mengingat pada Allah di waktu keadaan sunyi lalu melelehlah airmata dari kedua matanya."

(Muttafaq 'alaih)

Aku nak highlight dekat no 4. Bertemu dan berpisah kerana Allah. Pun dapat pahala. Bukan setakat pahala. Dapat naungan di padang mahsyar kelak. Insya Allah.
Semua benda yang kita buat kerana Allah, insya Allah ada ganjaran menanti. Dan semua benda kita buat mesti niat kerana Allah. Contoh solat. Kita solat mesti kerana Allah. Bukan solat kerana nak dapat pahala. Salah tu. Pahala tu sebagai ganjaran daripada Allah. Allah yang berhak nak bagi. Tak semestinya bila kita solat, kita dapat pahala. Kalau solat tapi lalai, apa gunanya. Sebab Allah dah berfirman dalam Surah Al-Ma’un ayat 1-7 :

Tahukah engkau akan orang yang mendustakan ugama (meliputi hari pembalasan)?
Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim,
Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.
(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang -
(laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;

(Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya),
Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya).

 Eh, dah jauh melencong. Dah terbagi tazkirah lak. Tak pe. Sebagai peringatan kita bersama. Sebenarnya, di kesempatan nie, aku nak ucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada semua lecturer yang mengajar aku sepanjang 3 semester aku kat UIA. Juga mohon maaf atas segala salah dan silap. Tido dalam kelas, tak siap tutorial, main facebook (khusus untuk kelas comp), datang lambat, ponteng kelas, jeling-jeling manja orang sebelah time kuiz (tapi dalam exam aku jujur ok) dan macam-macam lagi. Maklumlah. Aku memang budak Engin sejati. Budak nakal. Haha.

Maths I                 -   Madam Nuraslinda Shahrom
Maths II                -   Madam Hamidah Alamin
Maths III               -   Madam Hasnun Zahibi *
Physics I              -   Sir Izdihar Ishak / Madam Aida Fazliza Md Fadzil
Physics II             -   Sir Izdihar Ishak *
Chemistry I           -   Madam Suzana Mohamad Taib / Madam Wan Ainna Mardhiah Wan Shaffiee
Chemistry II          -   Madam Horshiah Abdul Samad
Computer I           -   Miss Syarida Hanum Abu Hassan / Madam Ayu Rafikah Mohd Zin
Computer II          -   Madam Hafisah Sulaiman
BTQ                    -   Ustaz Muhammad Jasri Ishak
RIM                     -   Madam Saudah Ismail
* Lecturer favourite aku!!!

Maths II
Comp II
Maths III

Physics II

Thank you very much to all my lecturers. Maafkan saya kalau ada salah dan silap yang mengguris hati sir/madam/miss. Jasamu dikenang…

Tak lupa juga ucapan terima kasih dengan sepenuh hati kepada madams dan misses LEP, Madam Nawal, Madam Marshita, Miss Khairiyah dan ramai lagi. Juga kepada staff-staff di LTD, Ustaz Nazri, Ustazah Sharifah yang banyak membantu sepanjang aku jadi fasi fardhu ayn dan sepanjang Kembara Du’at. Kepada jurulatih-jurulatih silat, Abang Faizals (sebab ada 2 orang), Abang Hazree, Abang Adil, Abang Fahmi, Abang Amin,  Abang Farid dan Ustaz Kahar. Tak ketinggalan juga kepada staff di STAD, Abang Carlos dan Abang Roy yang sudi membantu semasa Taa’ruf Programme. Tak dipinggirkan juga pak guard mak guard yang pernah main kejar-kejar ngan aku, yang pernah marah aku sampai tendang gate, yang pernah sudi borak-borak ngan aku, juga kepada mak cik kafe yang kasi murah (nasi + ayam + sayur + air = RM 3.50 kalau tak silap, lupa dah) sampai kawan aku Afiq dengki, juga mamak ali bistro yang selalu tak kisah kalau tak cukup sposen dua, juga mak cik cleaner yang saban hari basuh bilik air kitorang. Ada lagi tak yang tak sebut? Haha. Sekali lagi aku ucap. Terima kasih, terima kasih, terima kasih…

Habis yang tu. Sekarang masuk yang lain lak. Haha. Di kesempatan nie jugak, aku nak ucap jutaan terima kasih kepada semua kenalan, kawan, sahabat dan teman yang pernah kenal aku selama aku di UIA. Juga nak mohon berbillion kemaafan kalau ada buat salah dan silap. Aku taw aku memang banyak buat salah. Aku minta maaf kepada sape-sape yang pernah aku kutuk, ajuk, perli, nyeinyei (kalau orang Kelantan paham la) dan macam-macam lagi. Bukan apa. Kutuk-kutuk manja je. Nak bergurau je. Gurau kasaq. Tak ade niat pon nak kutuk. Haha. Biasa la. Mulut laser macam aku memang susah nak control. Dah la tak de insurans lak tu.

Pastu aku nak minta maaf kepada mereka-mereka yang bila bercakap ngan aku, guna ‘ana enta’ tapi aku balas pakai ‘aku kau’ je. Bila fikir balik, kesian plak. Macam tak patut lak. Tapi bukan apa. Aku tak syok la cakap ‘ana enta’ nie. Rasa macam ada gap. Kalau ‘aku kau’, rasa macam lagi mesra. Tak ada gap. Tak pe. Aku akan cuba biasakan ber’ana enta’. Tapi kalau ‘i you’, lagi la tak tahan. Rasa macam nak terkeluar isi perut. Taik telinga pon cair kot. Meleleh keluar boleh buat ubat resdung. You nak pergi mana tu? I nak balik bilik jap. Uweekksss. Hahaha. Juga nak minta maaf kepada kawan-kawan yang selalu kena buli ngan aku. Aku memang suka buli orang. Tapi tak main la buli fizikal nie. Buli mental lagi best. Haha. Sape-sape yang rasa selalu kena buli tu, maafkan aku ye. Juga kepada mereka-mereka yang selalu kena dengar aku membebel. Minta maaf dari hujung kaki sampai hujung rambut.

Sesungguhnya Allah SWT berfirman dalam Surah Ali-Imran ayat 133-134..
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.

Kepada roommates aku. Mirul, hariz, alip, khairil, is, wan, apih, syah, aiman. Terima kasih banyak tolong aku. Tidur sekali, makan sekali, blaja sekali, futsal sekali, main PES sekali. Minta maaf kalau banyak buat salah. Juga roommates aku time short sem. Que, syamim, afiq, zuhdi, ihsan, syah, mirul. Ayat sama. Terima kasih dan minta maaf. Tak lupa juga classmates. Afiq, zuhdi, paan, amir, hakeem, aidil, syed, chot, atiq, najib, fahmi, fakhry, hafiz, hilmi dan rizwan (walaupun dah tak ada), hanim, tengku, syazana, kak su, adlin, beah dan ramai lagi. Malas nak taip. Juga kepada budak-budak LEP. Acap, joul, rafiq, syafiq syko, yin, nazri, umar, dana, matin, hisyam, azizi, mail, syarafi, awanis, fazira. Ada lagi yang tak sebut. Tak ketinggalan budak silat. Hafiz, hatim, kembar syakir syahir, ihsan, umar, firdza, syaiful, putra, bad, luqman dan yang lain. Juga geng Kembara Du’at. Nidzam, syahmi, syahidan, thaqib, salleh, soleh, muiz, syafiq, hafizi, anwar dan lain-lain. Yang sisters memang tak ingat langsung. Ingat kak Ain sorang je.

Bajet macho semua.
ABC 315

Classmates

Classmates
Budak LEP

Budak silat

Fasilitator Training (Fastrain) di PD

Kembara Du'at 2011

Juga pasti tak akan dilupakan. Buat budak-budak Pub Pro Taaruf Week. Bos, Faizol dan assistant, Saidah. Muaz, syafiq, anas, syaqil, shaqim, syakir, azhar, irshad, azwan. Wan, mai, aina, hafizah, izzati, ezzati, sharifah, mar, liyana, fatin, nazu, ain, syuhada, hayati, mimi, sofiah, aisyah, hikmah, wahida, amira, kak hazirah.. Terima kasih banyak tolong aku dan minta maaf sebab tak banyak sumbang idea, senyap je dalam meeting, buat muka serius dan banyak tak buat kerja.

Family Pub Pro!!!

Eh, ada lagi. Kepada budak-budak usrah. Buat abang Naqib, abang Akram. Nanti kat Gombak saya nak join usrah abang lagi. Juga kepada ahmad kamil, haziq, hazman, syahrin, luqman, muhaimin, syahir dan yang lain. Terima kasih, terima kasih, terima kasih.

Juga kepada mereka yang kenal aku tak langsung, tak kira la kenal kat masjid ke, kat padang bola, kat court futsal, kat tandas pon boleh atau kenal dalam mana-mana program, minta maaf atas segalanya.

Terima kasih kepada semua yang banyak membantu aku tak kira dalam pelajaran, gerak kerja, permainan, dan semuanya. Mohon maaf atas segala silap dan salah. Yang nama dia tak tertulis tu, jangan terasa hati ye. Tak larat den nak tulis semua. Tulis yang terlintas dalam kepala je. Hahaha. Apepon, peace no war. Kira 0-0 ye. Lagi satu, sape-sape yang ada hutang ngan aku, aku halalkan. Sape- sape yang aku ada hutang ngan dia, bagi tahu aku. Insya Allah nanti aku bayar. Tolong bagi tahu. Jangan segan-segan ye. Sebab aku takut dengan satu hadis Nabi nie….

Sesungguhnya orang yang berhutang terpenjara di kuburnya sehingga hutang tersebut diselesaikan (oleh saudara-maranya).
- Hadis riwayat At-Tabrani

Dan juga…
Sabda Rasulullah SAW :
Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang.
- Hadis riwayat Muslim

MINTA MAAF DAN TERIMA KASIH.. ALL THE BEST UNTUK KAWAN-KAWAN YANG MASIH DI PJ. JUMPA LAGI KAT GOMBAK. KALAU YANG PERGI KUANTAN, JUMPA LAGI TIME KONVO NANTI…





7 comments:

  1. salam alaik..sorry usamah sbb kcu comment box nh~tp na tny,,nape sisters pub pro ta cukup..hehe...ce kire balik(^^)

    ReplyDelete
  2. UWAA....sedih la usamah ni....~ apa2 pun.
    ...betul, stiap pertemuan ada perpisahan... :)

    ReplyDelete
  3. ~Apa pun, dalam semua gambar, Usamah tetap yang paling tinggi :D

    Jumpa di UIA Gombak nanti, Insyallah...

    ReplyDelete
  4. halawatul iman : maaf.. tak perasan.. rasanya dah cukup kot.. xtaw la.. hahaha...

    ReplyDelete
  5. usamah, smu? haha...ingat2 lupe laa hadis tu...pernah hafal ke hadis uh lam smu?? ngeee....
    panjang entry nie...penat membace...terbaeiieek la usamah...gud lark as a new student kat gombak...nnti jumpe syamil sofiah la ye....

    ReplyDelete
  6. ajue : kantoi hafal utk exam.. haish budak maahad... hahaha...

    ReplyDelete
  7. waa,,ingat akak sorg aje,,ni yg syg usamah lebih nie,,heE~~nway,,gudluck di maincampus :)

    ReplyDelete

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!