Thursday 7 April 2011

Sedih melihat ramai manusia yang masih leka dan alpa dengan kehidupan duniawi. Melangkah keluar dari alam persekolahan untuk melangkah masuk ke dunia kampus membuka minda aku, mendedahkan kepada aku reality sebenar dunia hari ini. Bermacam macam ragam manusia di temui. Masing-masing dengan background masing masing. Well, bukan semua yang lepasan sekolah agama. Ex-MRSM, SPB, SBPI,dan SMS bersepah disana sini membawa cara masing-masing. Tapi aku terkilan bila tengok budak-budak sekolah agama gagal dalam ujian disini, dan budak-budak sekolah biasa dan sekolah sains lebih terkehadapan dalam sudut keagamaan.

Tidak dinafikan di alam kampus masing-masing sibuk dengan tidur, study, kerja society dan segala macam kesibukan lain. Ada yang study giler2 sebab nak jaga pointer, ada yang sibuk berpersatuan giler2 sebab nak cari experience,  ada juga yang tgk movie giler2 pagi petang siang malam sebab minat sangat dengan actor/actress tu dan ada juga yang giler2 main bola jaring, futsal dan bola pagi petang siang malam (macam aku la, haha).  Masing2 punya hal, masing2 punya minat, suka hati la kan.

Kadang-kadang, rasa terkilan jugak tengok kawan-kawan study giler2 nak maintain pointer sampai meninggalkan solat berjemaah di masjid. Sedih. Well, study tu satu benda yang baik. Even, kita dihantar ke sini memang untuk study. Study juga satu ibadah jika kena dengan niat. Tapi apabila ia bertembung dengan keperluan untuk bertemu Allah, kita kena pilih ikut priority. Yang mana ibadah yang lebih utama? Aku selalu je tengok kawan2 start study lepas Maghrib, pastu bila azan Isya’ masih lg study, sayang nak tinggal sebab dah dalam mood study, pastu Isya’ entah pukul berapa. Kalau dah macam tu, start la study lepas Isya’. Memang tak salah solat lambat, tapi bukankah lebih baik kalau solat di awal waktu. Tambah2 lagi dah sah2 dengar azan, kena la tinggal semua kerja dan pergi solat.

Teringat hadis Rasulullah SAW yang berbunyi :  Dari Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, "Sungguh alangkah ingin aku menyuruh (para sahabat) melakukan solat, dan aku suruh seseorang untuk mengimaminya, kemudian aku pergi bersama beberapa orang yang membawa beberapa ikat kayu bakar menuju (rumah) orang-orang yang tidak ikut solat berjemaah, untuk membakar rumah mereka dengan api" [Sahih Bukhari & Muslim]

Nabi kita sendiri mengancam nak bakar rumah orang yang tak pergi solat berjemaah di masjid, so nak cakap apa? Sedangkan sahabat Nabi, Abdullah bin Ummi Maktum yang buta pun Nabi suruh solat di masjid , apatah lagi kita yang celik boleh nampak macam2 kat dunia nie serta sihat walafiat boleh merangkak, berjalan dan berlari.

Abdullah bin Ummi Maktum pernah bertanya kepada Rasulullah kemungkinan adanya keringanan untuk solat di rumah: "Ya Rasulullah, aku seorang buta. Rumahku jauh dari masjid. Aku punya seorang. Adakah kelapangan bagiku untuk solat di rumah sahaja?." Rasulullah bertanya, "Apakah engkau mendengar azan?" Abdullah menjawab, "Ya aku mendengarnya." Rasulullah bersabda, "Aku tidak membenarkan bagimu untuk solat di rumah" [Sahih Muslim]

Dari Abdullah bin Mas'ud RA meriwayatkan, "Sesungguhnya kami telah menyaksikan, bahawa tidak ada yang meninggalkan solat berjemaah (pada zaman kami) kecuali orang munafiq yang telah jelas kemunafikannya, atau orang sakit. Padahal ada di antara yang sakit berjalan dengan diapit oleh dua orang untuk mendatangi solat berjemaah" [Sahih Muslim]

Banyak hadis-hadis yang menyuruh kita solat berjemaah di masjid. C’mon la kawan2, jangan asyik bagi alasan bila diajak ke masjid.

Yang aku lagi tak tahan ada yang tak pergi masjid sebab sedap sangat layan movie, drama or whatsoever yang sewaktu dengannya. Korea ada, Hollywood, Bollywood, Chinese, macam2 ada. Tengok movie tu dah satu hal, menghadap laptop 24/7 semata mata nak habiskan 20 siri drama, sampai bila azan, ajak solat, dia cakap, “Kejap la, nak habiskan episode nie.” Padahal ada lagi sejam nak habis. Lepas tu, solat nak campak kat mana? Aku hairan. Kadang-kadang ada yang mempunyai background agama yang baik, tapi aku kurang pasti apa sebabnya sehingga begitu sekali.

Sumpah aku cakap aku sedih bila tengok kat masjid, tak ramai budak2 sekolah ágama. Budak sekolah biasa + sekolah sains + sekolah Henry Gurney lagi ramai. Aku kagum dengan mereka2 yang sekolah biasa, tapi dapat mengaplikasikan ilmu yang mereka ada dalam kehidupan seharian. Bukan nak merendah-rendahkan sekolah biasa or sekolah sains, tapi budak sekolah agama dah konfem belajar lagi detail secara formal pasal Islam, hukum hakam, halal haram.. Belajar secara langsung PSI, PQS.. Tapi bak kata cendikiawan, ilmu kalau kita tak amal, ibarat pohon tak berbuah. 

By the way, Nabi SAW tidak menggalakkan kaum wanit solat di masjid walaupun Nabi tidak menegah untuk merekan berbuat demikian. Dalam hal ini, para ulama berbahas panjang membincangkan keperluan wanita solat di masjid. Tapi aku malas nak taip semua tu. Hanya kaum lelaki yang disuruh untuk solat dimasjid.

Masjid dibina besar dan indah, tapi jemaah hampeh. Satu saff pun tak cukup biasanya.

 Daripada Ibnu Umar r.a., katanya:
Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Janganlah kamu menegah para wanita keluar ke masjid-masjid, dan (sedangkan) rumah-rumah mereka lebih baik bagi mereka.”
(HR Ahmad & Abu Daud)

Aku selalu ingat pesan abah tercinta.. “Kita duduk kat mana sekalipun, kena pegang satu prinsip nie. Solat jangan ditinggalkan dan kalau boleh awalkan. Time belajar mungkin tak rasa lagi, tapi bila dah kerja memang terasa susah nak control. Kadang-kadang bila meeting, dari pukul 4 sampai 8 non-stop. Asar kat mana? Sebab tu kita kena tegas dengan prinsip kita. Jangan hidup bawah bayangan orang lain.”

Sampai disini sahaja luahan hati aku untuk diri aku sendiri dan juga kawan2. Moga bermanfaat. Kalau aku ada salah ape2 tegur je..


p/s Tak kisah dari mana sekalipun background kita, janji amalkan apa yang kita ada. Allah tak tengok dia nie dulu sekolah agama ke tak, dia nie anak ustaz ke tak, anak mufti ke tak, Allah hanya tengok amalan dan taqwa kita..

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. "janganlah kita mencintai sesuatu sama atau lebih daripada kecintaan kita kepada allah"


    -ibnu taimiah

    ReplyDelete

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!